Astăzi am ales să
abordez subiectul "Mașina mea".
Mașina mea – sau
să-i spunem pe nume, Dacia R52319 Nova T. O bătrânică dacie din anii 1997, dar
cu spirit tânăr. Și când spun tânăr, mă refer la motorul de 1,6L de 71CP si
125Nm, care poate concura cu motoarele noi :)
Achiziție
Mașina a ajuns pe
mâinile părinților mei într-o primăvăratică zi de februarie, în anul 2009, în
urma unui schimb cu o altă mașină. La prima vedere, era o mașină in stare
relativ bună, dar excesiv de tunată, începând de la bec iluminare compartiment
motor până la un ciudat bec ce scotea sunete când se cupla în treapta MR.
Mai întâi o schimbare
In primă fază am scos de pe ea tot ce părea “kitsch”, urmând a adăuga lucruri utile – cum
ar fi un bec iluminare în portbagaj, ori deschiderea electrică din interior a
portbagajului. Urmând să obțin carnetul de conducere în 2011, mașina a ajuns să
fie condusă mai mult de mine.
Ce îmi place la ea?
Forma caroseriei. Iubesc forma caroseriei. Unii zic că este
prea “pătrățoasa”, dar la un studio amănunțit nu este chiar așa. Oricum,
gusturile nu se discută. Nici mie nu îmi plac cum arata unele mașini, dar alții
le adoră.
Probleme
Așezați-vă bine, aici am ce povesti. Că deh, mașină veche,
probleme vechi :(
Prima problemă
serioasă: treapta a II-a, turație mare, a sărit o tijă culbutoare admisie. Săraca a chinuit
vreo 4 km in 3 pisoane, până a ajuns acasă. Când m-am pus pe reglat jocul la
supape, am descoperit că nici un joc nu era corect. După ce au fost reglate a
pornit brici :)
Mersul neregulat al motorului. Clar era vina carburatorului.
După câteva ore de documentare, am
dat jos carburatorul și l-am curățat. Numai eu știu cât de murdar era, fusese
neglijat mulți ani :(
Huruit în mers.
Persista un huruit în mers, la roata stânga față, în special la viteze mari și
la curbe. Deoarece nu am avut sculele necesare, mașina a fost la un service –
problema, în imaginea de mai jos. Recunosc, am nimerit câteva gropi zdravene pe
drumurile frumoasei noastre patrii.
Eșapamentul.
Prima țeavă care unește evacuarea motorului cu intermediara, sau cum se spune
popular, saxofonul, era destul de ciuruit în zona unei mici denivelări, înainte
de a se îmbina cu intermediara. Nu mă așteptam să țină mult, dar nici să se
rupă în timpul mersului, astfel încât acel capăt rupt împreună cu toba intermediară să atârne la nici 5 cm de asfalt. Norocul a fost că mai erau 200 de metri până
acasă :D
Datorită stării degradate am decis că întregul eșapament
trebuie schimbat. Dupa o investitie majoră chiar și în cel mai ieftin
eșapament, dau de cea mai mare problemă: toba intermediară este
prea lungă – de fapt nu ea era problema, deoarece se folosea pentru SupeRNova.
După un mic scandal cu magazinul de unde fusese cumpărată, mi se spune clar: nu
se mai fabrică intermediară de nova!
Un răspuns pe care nu ar vrea să-l audă nici un conducător auto, că nu se mai fabrică vreo piesă pentru mașina deținută. Cum nu era să
lăs mașina fără eșapament, singura soluție a fost tăiere unei bucăți pentru a-i
scurta lungimea. Măcar a funcționat și funcționeaza în continuare :)
Amestec răcire
împroșcat. Se aprinde în bord becul de la sistemul de răcire. Oprit mașina,
constatat sub capotă că cel puțin jumătate de litru a fost împroșcat prin îmbinările sistemului de răcire. Norocul a fost că eram tot aproape de casă. Și
acum mă gândesc că am dat 15 lei pe un termostat ce nu a ținut nici jumătate de
an.
Termocuplă
defectă. După ce aceasta nu a mai funcționat, au iesit aburi din radiator. Am
înlocuit termocupla cu un buton ce trebuia să-l apăs când mergeam la un drum
mai lung, asta până după vreo două luni când am găsit să cumpăr o termocuplă
(greu se mai găsesc!).
Cupla de MR din
cutie începuse să facă fițe. Răspuns magazine: nu se mai fabrică de câțiva ani! Am înlocuit-o cu o soluție
neortodoxă, dar măcar funcționează. Până începe sa mai curgă câteva picături de
lichid din cutia de viteze pe acolo ( momentan nu am nici o soluție de a o
rezolva) :(
Pierderi de ulei motor. Motorul nu “păpa”
ulei, deci pe undeva curgea. Pe unde? Pe la capacul culbutorilor (inginerii
Dacia au zis să mai reducă din greutate, deci a fost făcut din aluminiu, însă
s-a deformat în timp, astfel încât după ce am schimbat 2 garnituri noi și am
pus silicon tot mai curgea), dar și pe la baia de ulei (și nu nesemnificativ,
sub mașină cam era baltă de ulei, pierzând chiar până la 200ml la 15 km! ).
Rezolvarea a fost cât se poate de simplă – am folosit în loc de silicon de
etanșeizare roșu, unul de culoare neagră, de vreo 3 ori mai cauciucat când se
întărea. Recunosc, a fost o investiție foarte bună, 3 ore de muncă și 7 lei siliconul, după 10
litri de ulei completați (1 L ulei = 21 lei).
Într-o vară am
fost mai liber și m-am pus pe desfăcut aproape tot. Mașina arăta de parcă
urmează să fie dată la fier vechi. Fără tapițerie, fără scaune, cablajele
electrice desfăcute, partea superioară a motorului lipsă. Cred că orice
pasionat care a făcut o recondiționare totală/aproape totală a mașinii a ajuns
în punctul în care s-a întrebat: la cum arată în acest moment mașina, o fac bună sau o desfac complet?
Am descoperit
numeroase zone de rugină. Acolo unde a fost nevoie s-a intervenit cu sudură,
dar în mare parte a fost grunduită.
Cel ce o “tunase” a lăsat o sumedenie de
cabluri tăiate aiurea, astfel încât am fost nevoit să desfac întregul cablaj
pentru a-l reface. În plus, am adus unele înbunătățiri, deci a fost nevoie și
de alte cabluri adăugate.
Motorul a fost desfăcut la partea superioară, datorită unor
zgomote suspecte, consumului mare de combustibil și bujii pline de calamină.
Scopul a fost segmentarea. Nu mic a fost șocul când am văzut următoarul lucru
la o cămașă piston (las fotografia
să vorbească, cei din domeniu știu problema...) :
Întreținerea mașinii
Deoarece marea
majoritate a operațiilor le fac eu, punând la calcul doar consumabilele și
eventualele piese defecte, nu sunt ani în care întreținerea să coste mai mult
de 150 lei. Eu zic că este o sumă modică, având în vedere că pun mai mult
suflet la reparații, și am mai multă grijă de ea.
De ce țin atât de
mult la această mașină?
Așa cum am spus
mai sus, îmi place la nebunie cum arată aceasta mașină. Pur și simplu pentru
formele ei exterioare. O sa vă gândiți că nu îmi place interiorul. Sincer să vă
spun, interiorul fabricat de firma dacia nu mi-a plăcut niciodata, așa că l-am
modificat acolo unde s-a putut, pentru a-mi fi pe plac și pentru a fi cât mai
ușor de întrebuințat.
Deoarece țin atât
de mult la ea, prefer ca aproape toate modificările și reparațiile sa fie
făcute personal, deoarece nimeni nu cunoaște mai bine această mașină decât
mine. Câteva luni a durat recondiționarea, în condițiile în care nu puteam să
lucrez zilnic, în special datorită vremii, neavând un garaj unde să lucrez.
Pe lângă un bun partener de drum această
mașină mi-a deschis și drumul spre viitor. Mulțumită ei am învățat atâtea
lucruri despre mecanică, îndrumându-mă să aleg și facultatea de Mecanică la
care sunt student. Această mașină mi-a deschis cu adevărat pasiunea pentru
mașini și pentru tot ce reprezintă ele. Mulumită ei acum înaintez spre meseria
de mecanic auto. Mulțumită ei într-un viitor apropiat am să lucrez la mașini cu
atâta pasiune cum lucreaza cei de la service-ul auto Iovi din Cluj. Numai
oamenii pasionați pot oferi o experiență cât mai plăcută la service, pot ajuta oamenii și companiile să își
înțeleagă, să își întrețină și să își repare mașinile corespunzător, așa cum
sunt cei de la Iovi.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu